stanikk napisał:
Opravdu nechápu proč by měl být lepší myšleno spolehlivější a k motoru šetrnější 4° automat jak 5°manuál. Může mi to když tak prosím někdo vysvětlit? Předem moc děkuji.
Nemohlo by to nějak souviset s tím že takový 4st. automat má tipicky předřazený měnič momentu, což znamená že jeho jednička je citelně "výš" než jednička manuálu? Ostatní kvalty pak logicky jsou též výš, a podle toho jak to konstruktéři napočítali tak klidně může být že čtyřka automatu pak při dálniční stotřicítce točí memnší obrátky než pětka manuálu, což může být při delší jízdě po dálnici celkem podstatný rozdíl...
Obecně též automat (pokud je trošku slušně udělaný) nenechává motor přetáčet (či podtáčet) i na nižších stupních, ale rozumně včas řadí čímž též docela šetří motor (obzvláště pro "zapomnětlivé"). Jistě mi někdo může říct že dokáže ručně řadit líp než automat, a v některých případech je to dokonce i pravda...