Piątek 24.04.2015 09:39,
Kde je Ruda?
Článek obsahuje spoustu zajímavých informací, ale mixuje v začátku několik věcí a jednu zcela opomíjí. Kdo čte čte článek o motorech poprvé, tak nepochopí, jak jsou vlatně motory členěné.
Z hlediska principu činnosti mají dominantní postavení v současné době 2 typy pracovního cyklu:
1.) Ottův oběh s isochorickým přívodem tepla (při konstantním objemu) je charakteristický pro motory spalující benzín (zážehový)
2.) Dieselův oběh s isobarickým přívodem tepla (při konstantním tlaku) je charakteristický pro motory spalující naftu (vznětový)
Z hlediska základní konstrukce pak dělíme motory na:
1) Motory pístové
2) Motory rotační (tady je ten wankel, který pracuje většinou v Ottově cyklu)
A hlediska počtu pracovních zdvihů:
1) dvoutakty (jako pracovní prostor je využíván prostor pod pístem i nad pístem, z toho důvodu nelze oddělit mazání od procesů ve spalovacím prostoru a motor musí být tedy mazán ztrátově mazivem obsaženým v palivu) je pro ně charakteristické spojení 2 fází. Sání+komprese (píst jde nahoru; do prostoru pod píst se nasává čerstvá směs a nad pístem se směs stlačuje, následuje expanze+výfuk s výplachem (přepouštění směsi kanálem z prostoru pod pístem do prostoru nad pístem). Tato konstrukce je zajímavá i tím, že nepotřebuje ventily. Uzavírání a otvírání různých kanálů obstarává přímo píst.
2) čtyřtakty (pracovní prostor pouze nad pístem, jsou nutné ventily a jejich řízení, olejové mazání je oddělené (buď klasické s olejovou vanou nebo mazání se suchou skříní, které je odolné proti odlévání oleje v ostrých zatáčkách)
A na závěr máme dělení podle uspořádání:
1) řadové
2) vidlicové (15°, 60°, 90° atd.)
3) ploché (180°, do definic ohledně boxerů a tak nebudu zabředávat)
4) dvojvidlicové (W)
5) hvězdicové
6) dvojhvězdicové
atd.
no kdybych si vzpomněl, ještě něco doplním
reagować