otava5 napisał:
Zdravím... Jaký olej dát a jaký normy se držet pro Mazdu 2 DY 2005 1.25 benzín 135t najeto. Předtím byl 5w30 dle štítku.... Díky...Včera mi tam dali Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, ale normu A1/B1 nebo A3/B3.... Technik Shell ČR řekl že je to v pořádku.... Mám špatný pocit.... ale pod motorem skvrny nejsou.....je to velký průser???
Těžko říct. Jedna věc je jiná viskózní třída a druhá věc je samotná specifikace oleje. Pod motorem fleky nebudou, podle toho se špatný olej v motoru nepozná. Motor je navržen na určitou specifikaci oleje a podle toho jsou nastaveny např. vůle vůči sobě se pohybujících částí nebo třeba měrný tlak. Pokud má auto hydrostavy, tak hydraulický napínák je navržen na nějaký olej, stejně jako samotné hydrostavy, kterými olej protíká.
Nevhodný olej tohle ovlivní, čili:
- může vůlemi unikat nebo naopak vůle jsou příliš malé
- může negativně ovlivnit fci hdyrostavů (cvakání nebo zalepení -> podpálení ventilu)
- selhání fce napínáku -> tvrdý chod, chrastění v extrému přeskočení nebo dokonce přetržení řetězu
- zvýšená spotřeba
Co se týká změny viskózní třídy za studena, tak je možné, že motor v tomto režimu bude náchylnější ke spotřebě oleje, doporučuji tedy častější kontrolu. Ostatní věci, se asi projeví jen v extrému, čili pro běžnou jízdu v otáčkovém a výkonovém spektru do cca 75% to zásadní problém znamenat nemusí.
Příště bych se držel doporučení výrobce a s olejem pro motor neexperimentoval, to už je lepší najít nějakého levnější splňující specifikaci a měnit častěji, než drahý nevhodný...