kancelarskakrysa napisał:
Pane Klossi, to co říkáte je trochu zjednodušené. 1) Není kroutící moment (při krutu jde o snahu o deformaci materiálu účinkem síly kolmé k ose materiálu), ale točivý moment. je to boužel tradiční chyba i mnoha novinářů. Je to podobné jako zaměňování sekund za vteřiny apod.2) Točivý moment je veličina, která je závislá na střední pístové rychlosti a tlaku ve válci. Je to tedy hodnota, kterou lze ovládnout 2a) Správým časováním ventilů 2b) Vhodným proůběhem hoření (a tedy i správným vsřikem paliva) 2c) Vypláchnutím spalovacího prostoru
Tak jsme si přečetli nějaké to poučování a jaký má být výsledek? Komunita lidí, kteří se zajímají o auta, si většinou nehraje na slovíčka, ale podstatné pro ni je sdílení srozumitelných informací.
Takže ohledně ladění kroutícího momentu motoru máte pravdu, řeší se to nastavením mnoha parametrů. A výsledek je ten, že dobře naladěná atmosférická benzínová 1.6 má kroutící moment lehce pod 160 Nm, spatně naladěná má třeba jen 140 Nm. Dobře naladěný dvoulitr bude mít 195 Nm, třílitr se bude blížit 300 Nm. To není žádný zákon, i když by se to papírově asi dalo nějak odvodit, ale je to odpozorovaná realita.