Niedziela 28.05.2006 22:26,
doplneni recenze - mam scoupe II. rady r.v. 1993-1996
Zdravim, pekna recenze, kterou si troufnu doplnit o detaily a rozdili novejsi rady. Chystal jsem se ji napsat ja, ale zatim nebyl cas, takze:
Pred dvema lety jsem koupil Hyundai Scoupe s naj. cca 100tis km, druhe generace, ktera se prodavala od roku 1993 a tehdy stala pres 500tis.
Hyundai do nej montovala uz svuj vlastni motor ktery sice vychazel z mitsubishi, ale vyznacoval se vyssi spolehlivosti, mensi spotrebou, hlukem a vyssim vykonem. Nazev Alpha engine, nebo-li G4EK, je v podstate pocatek nazvoslovi motoru u Hyundaie. Motor byl dal v Accentech a doted ho pouzivaji, ikdyz s vetsimi upravami. G4EK ma o 3kW vic, tedy 65kW, splnuje emisni normy EUROII - tudiz se da prihlasit z nemecka a pri slusnem zachazeni se da jezdit za 5litru mimo mesto a do 6,5-7l se vejdete po meste. Spotreba se tedy pohybuje mezi min. 4,5l a max 8,4l, coz si vzalo jen pri velmi ostrem zachazeni nebo v zime. Na svoji kubaturu zabira hezky a odspoda, vyuzitelny otacky jsou 1400-6000, pricemz motor je pomerne tichej (ac casto slycham opak), vyjma rozmezi otacek 3750-4000 kdy o sobe dava vedet vic nez je obvykle, coz na nizsi kvalty nevadi protoze to trva max vterinku, naopak je to prijemna sportovni kulisa, ale pokud jedete 120tkou na petku tak vas to nuti na to slapnout na plyn a co nejrychleji dostahnout 140tky protoze v ten moment je v kabine naprosty ticho, nebo naopak nejet jako prase a drzet si 110tku a ticho v kabine :)
Lahudkou je pak Turbo verze, ktera ma 85kW, coz sice neni mnoho ale po upravach neni problem 140-160 koni bez toho aby mel motor zivotnost jepice, navic kroutici moment dava vozu vic nez nadprumernou dynamiku.
Jako extra vybava se dodavalo k jiz velmi bohaty zakladni ABS, turbo, polokuze, klimatizace manualni, predni mlhovky, tempomat a automaticka IV. stupnova prevodovka.
Co se tyce jizdnich vlastnosti, nemuzu si jej vynachvalit. Brzdy po vymene desticek a kotoucu funguji skvele, jen se na ne musi vic slapat nez u novych aut (mam verzi bez ABS). Na zadek se vyhradne davali bubny, ale na tak lehke auto staci a hrave si s nim poradi. Podvozek si nechavala Hyundai doladit u firmy LOTUS, coz se velice osvedcilo, ikdyz pro Coupe jej ladilo jiz Porsche. Idealni je obout 15" kola misto originalnich 14" (kvuli lepsi stabilite pri rychlostech blizicich se maximalce), poridit si tvrdsi pruziny (mam enzo uz od predchoziho maj. takze s originaly nemam moc zkusenosti) , nechat zkontrolovat stav tlumicu a pak bych hodnotil jizdni vlastnosti velmi kladne, auto drzi stopu az neuveritelne dlouho, pote se stava mirne nedotacive, coz sice moc sportovni neni, ale jizda na nebo pod hranici smyku je velmi zabavna. Rizeni je mozna ponekud neklidne, ale lehke a pohodlne a auto se chova hodne citelne. kazdy komu jsem auto pujcil mi ho nechtel vracet :) Co se tyce razeni, jdou tam vsecky rychlosti jako po masle, vyjma zpatecky na kterou si clovek musi zvykat a pak i ta tam jde bez pocitani zubu :)
Vzhledem vypada daleko uhlazeneji nez starsi verze, snizeni vozu o 40mm ci instalace vetsich kol vzhledu jen a jen prospeji. O komfortu uz bylo receno v recenzi hodne a nezbyva nez souhlasit - 1.
Mnoho lidi si stezuje na spolehlivost hyundaiu, coz se me ani kamaradum v hyundai clubu nepotvrzuje, samozrejme vyjimky se najdou a po 10letech co se scoupe neprodava tim spis. Za 2 roky a najetych cca 30tis jsem musel menit termostat (zavada jiz pri koupi), predni tlumice (taktez uz pri koupi), a orezly vyfuk (ceka kazde auto po 10ti letech), coz me komplet stalo neco pres 10tis (origo). auto bylo na prvni pohled ve vybornem stavu, ale velmi zanedbane, a ja jsem jiz asi 5. majitel. Od te doby jsem menil pouze lozisko zadniho kola, vicko a palec rozdelovace (700kc), mou nesikovnosti navic zapalovaci kabely, coz me stalo trosku vic komplikaci, ale prodavaji se jiz od par stovek, jen malo ktera druhovyroba opravdu pasuje jak ma a proto me i jednou nechalo stat, kdyz mi vypadl neorigo zapalovaci kabel z civky. Co se tyce koroze, na to ze antikoro ochranu maji az od roku 1993 a muj kousek stihnul byt vyroben uz v roce 1992 na podzim (prvni serie), je vydrz karoserie skvela. Pokud za sebou nema auto havarii tak hnijou pouze zadni lemy a v prip. garazovaneho a udrzovaneho auta ani ty ne. (nemecko)
U nas se bohuzel tezko shani scoupe v opravdu dobrem stavu, proto bych se radeji porozhlednul v sousednim nemecku, kde se za par kc da poridit suprovej sportak pro mladyho kluka na nauceni, se slusnou dynamikou, fajn vybavou a paradni spotrebou.
Co se tyce bezpecnosti, asi ji nema cenu moc rozebirat, protoze uz je ponekud diskutabilni. Testy EuroNSAP neprosel, ale v americkem testu podobne organizace NTHSA dostal 4* v roce 1995 a na to ze nema airbagy prokazal slusnou ochranu hlavy a hrudniku, coz je nespis zapricineno slusnou tuhosti karoserie dvoudveroveho kupe. Po narazu zustali A sloupky bez deformaci a dvere sli normalne otvirat. Kazdopadne je lepsi nebourat v cemkoliv, pred rozjetou avii bohuzel nepozuje ani 100 hvezdicek.. :(
na to ze to mel byt jen komentar jsem se ponekud rozpovidal, prip dalsi informace muzete zjistit na foru hyundai clubu www.hyundaiclub.net, kde najdete i kontakt na me. S pozdravem Black_Sheep.
p.s.: omlouvam se za gramatiku a obcasne vybehnuti z kontexu, psal jsem to behem prace a neustale odbihal :)
reagować