sympatico napisał:
Jak je vidět, stále plno lidí opakuje z doslechu smyšlená fakta a polopravdy o LPG. Jsem obrovský příznivce LPG, ročně najedu 60-70 tkm na jednom autě, a 20-30tkm manželka na druhém. Tyto nájezdy mám už přes patnáct let, a nikdy, opakuji nikdy jsem neměl naftové auto. Auta měním po dvou letech, snažím se kupovat s původem v CZ a po první majiteli. Pokud vím, nikdy jsem neměl problém s dalším majitelem ohledně fungování vozu. Protože auto musí mít šikmé oči, zde uvádím přehled za posledních cca 10 let japonských aut, které jsem měl přestavěné na plyn : Honda Accord kombi 2.0 1996, Honda Shuttle 2.3i 1998 , Honda Accord kupé 3.0 1998, Lexus RX 300 2001, Lexus RX 300 2003, Honda Accord kombi 2.4 2003, Honda Legend 3.5 1998, Toyota Sienna 3.5 2007, Honda Legend 3.5 2007. Ze začátku jsem realizoval plynové přestavby u místního malého plynaře, což ne vždy byla šťastná volba. Pak jsem byl několikrát ve Strakonicích, vždy zapůjčení auta zdarma, vždy perfektně vyladěný systém. Nyní opět místní plynař, který obě současná auta ( Toyota Sienna 200kw a Honda Legend 217kw) přestavěl naprosto bez výhrad.Neznám problémy s vadným turbem, filtry pevných částic, zanesenými vstřiky, doléváním aditiv apod. Ale samozřejmě se o auta starám. Měním olej po 10tkm...max !!, svíčky po 30tkm, plynové vstřiky obvykle po 50-70 tkm. Pokud jedu ostře, zásadně na benzín, Pokud dlouhodobě po dálnici, přepínám benzín / plyn...monotonní jízda po dálnici na LPG je pro motor to nejhorší. Když jedu delší trasu, vždy cca 10 km před koncem vypínám plyn a jedu na benzín, aby se ochladila ventilová sedla...Je mi jasné, že teď spousta lidí si ťuká na čelo a dává mi různá jména jaké mám starosti s plynem, pořád to hlídat a přepínat...asi ano, nicméně za ta léta to dělám automaticky a vůbec mi to nevadí...prostě se k autu chovám ohleduplně, chci , aby vydrželo...a tak jezdím a jezdím. Mohl bych jezdit jen na plyn, ale nedělám to. Najedu 6-7 tkm za měsíc a každý měsíc tankuji zhruba tři nádrže benzínu. Jinak Legend si vezme 13l plynu a Sienna ( je to čtyřkolka ) 17l plynu.Po přečtení asi spousta z Vás kroutí hlavou, jestli se mi ten plyn vyplatí...Odpověď je jednoduchá- kupuji ojetá benzínová auta s větším obsahem, která se špatně prodávají, takže za zajímavou cenu. Cenu přestavby mám zpátky za pár měsíců...jistě, TDI by jezdilo ještě laciněji, ale komfort a výbava a dosavadní bezproblémovost mi to bohatě vynahradí...prostě zvykl jsem si jezdit a jezdit...A tak nějak z principu nemusím naftová auta, a už vůbec ne ojetá naftová auta. I když sehnat auto co jde rozumně přestavět je od roku horší a horší...díky bohu za ostatní světové trhy, kde ještě nedostali horečku TDI a TSI...viz moje Sienna... A když pak auto prodávám a popisuji potencionálnímu budoucímu majiteli, jak se k autu chovám, kdy jezdím na plyn a kdy ne atd...tak většinou užasle zírá, pak nejspíš přemítá jestli jsem v pořádku s hlavou...aby za chvíli auto koupil a za půl roku zavolal, jak je pořád všechno OK...úsměvné, nicméně pravdivé...Odpověď na autorův dotaz je jednoduchá- rozhodně ano. Budete jezdit za 11l plynu max, nechte si udělat přimazávání-polemiku na účinnost prosím vynechme- a pokud se budete k autu chovat normálně, s Vaším nájezdem budete pět let bez problémů jezdit. Jen prosím zapomeňte na obvyklé klišé, natankovat benzín za tři kila a on půl roku vydrží...Musíte jezdit i na benzín, plyn je mnohem sušší, hoří za mnohem větší teploty a právě odpadní teplo z nespotřebovaného benzínu ventilová sedla ochlazuje...to mějte na paměti, když budete pospíchat :) Ano, tím pádem to nebude tak ideální se spotřebou, ale s Vaším nájezdem prostě doporučuji jednu benzínovou nádrž měsíčně...jezdím s plynem dost dlouho na to, abych věděl, o čem mluvím. Na druhou stranu, zachovalý Accord s nájezdem do 300tkm může ještě pár let bez problémů sloužit...
Je to opravdu usmevne, kolik ruznych mytu se toci kolem LPG. Me napriklad nikdo nepresvecil, ze ten olejicek Flashlube k necemu je.Obecne jsou proste motory, ktere to daji a motory, ktere ne.
Jinak slysel jsem takovy nazor a docela mi zni logicky, ze suverenne nejhorsi volba je koupit stare benzinove zakarbonovane auto se statisici km a predelat to na LPG. Karbon se zacne uvolnovat, dostava se mezi ventily a sedla a pekne to tam kurvi.
Na aute mam nastavene automaticke prepnuti na benzin pri prekroceni 4500 rpm. Primazavani neresim. Cely slavny TUV propagoval mimo jine ty vadne implantaty do umelych koz, takze nemam iluze. No a pokud se podpali ventily, necham to spravit (cena 15000), najedu jeste tech 15 a pujde to pryc.