nepřihlášený uživatel napisał:
Dobry vecer chtel bych se zeptat cemu by ste dali prednost jestli Ford Mondeo s benzínovým motorem 2.0 16V r.v. 2002, nebo Volkswagen Passat 1.8 T r.v. 1998 taktez benzin predem dekuji za odpovedi
Když se k tomu nikdo nemá, tak napíšu aspoň já něco. Podle uvedených konkrétních let a motorizací předpokládám, že se jedná o výběr mezi dvěma konkrétními kusy a jedná se tedy o vozy Mondeo Mk3 před faceliftem a Passat B5 taky před faceliftem.
První věcí je, že jsou to rozdílné generace vozů, což je patrné zejména na bezpečnosti, kde je Mondeo znatelně lepší. Co se týče motorů, tak výkonově jsou si podobné, ale charakter je trochu jiný.
1.8T obecně není špatný motor, díky turbu má vyšší kroutící moment dostupný již v nižších otáčkách a až do 4500 otáček je to přímka. Díky tomu má hezky plynulý zátah ve velkém rozsahu otáček a při potřebě nízkého výkonu může být i úsporný. Já ho znám z Octavie I, kde je to skvělý motor, ale v Passatu je uložený podélně a má patrně i jinak nastavenou řídící jednotku a plynou z toho nějaké problémy a recenzenti už nejsou tolik nadšení. Ani ta spotřeba v těžším Passatu není tak skvělá. Dalším problémem Passatu B5 je choulostivá hliníková přední náprava, která se rychle opotřebovává a i když pozdější verze byly odolnější, stále je potřeba počítat, že po 100 tisíc km bude potřeba investovat tak 30 tisíc. Sice existuje levnější druhovýroba, ale nemá kvality originálu a bude se měnit dřív.
Mondeo má motor atmosférický dvoulitr, kroutící moment je nižší, ale v rozsahu otáček 2000-6000 je stále dostupných alespoň 90% kroutícího momentu, takže zátah je taky plynulý a bez vadnutí táhne až do omezovače. Jeho jediným významnějším problémem jsou vířivé klapky v sání, které byly ještě v roce 2002 problematické a mohou se po najetých 200 tisících km rozpadnout a zničit motor. Lze je vyměnit za odolnější verzi z pozdější doby nebo i vykuchat a jezdit bez nich, není to nákladné. Takže u konkrétního vyhlédnutého kusu bych zjistil, jestli to majitel řešil a popřípadě bych to řešil. Tento motor se také nehodí na přestavbu na LPG, nemá tvrzená sedla ventilů a časem se ventily zaklepávají. Podvozek v Mondeu je odolný, díly jsou relativně levné a nemění se tak často. Pak jsou tu ty obvyklé reznoucí spodní hrany dveří. To uvidíte hned, v jakém jsou stavu při koupi a pokud byste vzal Mondeo, tak je prostě potřeba je hned ošetřit, vystříkat dutiny ve dveřích nějakým antikorozním přípravkem a tím se to dostane pod kontrolu a už se to příliš nebude zhoršovat.
Prostorově jsou auta podobná, jízdně dost jiná. Passat bude asi komfortnější, ale ne tak jistý v zatáčkách, více nedotáčivý. Mondeo je v zatáčkách hodně jisté, dlouho neutrální, na mokru se začíná v extrému hrnout bokem. Přes volant člověk cítí co přední kola dělají, kdy začínají ztrácet kontakt, taky je poznat změny různých druhů asfaltu, ale díky tomu je také cítit každý kanál a ne každého to musí bavit. Dokážu pochopit manažery, kteří se chtějí přesunout z A do B a kecání volantu je nezajímá, že si koupí Passat, klidně i jen kvůli tomu.