nepřihlášený uživatel napisał:
V recenzi z 1.3., mimochodem pro mne jinak velmi přínosné, jsem se, ne poprvé, dočetl, že motor 2.0 HE je na poslední typ Mondea už slabý, že lepší volbou je 1.8 TDCi 92 kW a 2.0 TDCi. Mám na toto tvrzení opravdu dát ? ..... Je 2.0 HE zatracován jen kvůli pružnému zrychlení ? Jestli ano, nejde tato nevýhoda při normálním zatížení vozidla kompenzovat dostatečně podřazenim ? Děkuji za jakoukoliv odpověď.
Začněme od toho, že motorista je líný, chce mít výkon servírovaný bez sebemenší práce a od toho se pak odvíjí hodnocení motorů. Máte naprostou pravdu v tom, že případné podřazení řeší zdánlivý deficit výkonu. Pokud totiž budete s benzínovým agregátem zacházet dle jeho charakteristiky, nemůže Vás překvapit neochota v nízkých otáčkách.
Ale rozeberme si to hlouběji.
Máme dva sledované parametry. Zrychlení 0-100, kde jsou si všichni rovni (zrychlení je poplatné výkonu) a pružné zrychlení 60-100(120) na IV. stupeň, které s ohledem na charakteristiku více sedí chrochtům. Pokud by se pružné zrychlení 60-100 (120) posuzovalo na III. stupeň, výsledky by samozřejmě byly obráceně. Tedy zdánlivě může i 1.8 v dehtu "oslnit" skvělými parametry pružného zrychlení, ačkoliv 2-litrový benzín jej kdykoliv strčí do kapsy i přes zdrcující převahu maxima točivého momentu. O tom tady bylo hodně sporů.
Konkrétně doporučení slabšího, ale naftového, motoru s odkazem na hodnoty pružného zrychlení vnímám doslova jako pochybení motoristických novinářů.
Většina zastánců naftových pohonů řekne, že prostě šlápnou na plyn a auto vystřelí kupředu, ovšem zapomenou dodat, že během předjížděcího manévru, ještě když jsou v protisměru, musí řadit další stupeň, protože jim najednou dojde "tah". Taky se nedá úplně říci, že by pro dnešní motory neexistoval turboefekt. To jsou mínusové body, o kterých se nikde nedočtete. Naopak u benzínu si podřazením nachstáte motor před manévrem a pak už jen šlápnete na plyn a ten reaguje u atmosféry ihned. Během manévru řazení netřeba, protože obvykle 3-ka zvládne rozpětí 60-140 km/h. To je klasika, kterou mám vysledovanou ve stoupacích pruzích ať předjíždím nebo jsem předjížděn (mnohdy ve stádiu pokusu). Papírově slabší nafta první 3-4 sekundy zahrozí opravdu razantím nástupem, protože naftový motor je schopen podat 90% výkonu ve 2/3 otáčkového rozsahu, takže se dostane chvilkově do vyšších hodnot výkonu, než mám k dispozici já zvolením univerzálního stupně na předjíždění III. Jenže pak jim dojde dech a už neudrží krok a karta se obrací (pro info uvádím, že mám 2,5 V6, která má také hodnoty pružného zrychlení podobné s 2.0 TDCi (96 kW), ale tam by neměl nikdo odvahu napsat, že je chrochta motorově lepší).
Pokud umíte s benzínem jezdit a nedrásá Vám nervy vyšší spotřeba, pak 2-litr ani pro nové Mondeo nebude krok vedle a pokud dojde na lámání chleba, tak s tím 2-litrem budete předjížděcí manévry provádět rychleji než s 1.8 TDCi a srovnatelně s naftovým 2-litrem.
Kolega má tento motor v autě a zatím si na nedostatek dynamiky nestěžoval, i když s lehčím předchůdcem má skutečně méně práce.