TOM napisał:
Doufám, že celou dobu se bavíme o pístových spalovacích motorech, takže poznámku o motoru v dopravním letadle beru jako vtípek.
Všechny pohyblivé části v motoru se vlivem tření opotřebovávají.Můžem se bavit o tom, že dnes méně než v minulosti,ale nulové opotřebení ještě nikdo nedosáhl.Ano mohu ho snížit různými materiály, ale za předpokladu shodných třecích ploch (materiálů) je stupen jejich opotřebení vlivem tření přece dán počtem (nebo rozsahem) vzájemných pohybů. Copak o tomto se dá pochybovat?
Ne, nedá se pochybovat o tom, že celková delší dráha znamená větší opotřebení třením. Jenže - mohl bych začít laborovat s tím, že vzhledem k pomalejšímu pohybu pístu a vyšším tlakům ve spalovacím prostoru, budou kladeny vyšší nároky na utěsnění toho spalovacího prostoru. Tedy - pístní kroužky budou muset více těsnit a tedy více dřít po stěnách válců. A tření, jak známo, závisí nejen na dráze, ale taky na síle. Tedy - co se ušetří na dráze, to zase ztratím díky větším silám.
Takže - realita je ale taková, že při zachování slušného chování k motoru, se rozdíl opotřebení třením mezi benzínovým a naftovým motorem nijak neprojeví na celkové životnosti motoru
Je to akademická debata, protože ani jeden z nás nemá dostatečné znalosti a možnosti, aby některé tvrzení mohl dokázat nebo vyvrátit. Ani praxe nijak neprokázala vyšší životnost naftových motorů, pouze lze odsouhlasit jejich vyšší pracovní vytížení.