Pavlik napisał:
No vidíte, pro mne je naopak zrůdou to volvo a moduse mám doma již 3 roky jako druhý vůz do rodiny - jak je to vnímání designu subjektivní. Jinak to, že volvu něco chybí nevím - stará volva znám jen "od pohledu". Nic to ale nemění na mém názoru, který je statisticky doložitelný, že moderní auto je prostě bezpečnější nežli staré. Výkřiky typu "prostá matematika" jsou krásné, zvláště vzhledem k faktu, že ta dvě srovnávaná vozidla váží téměř stejně (ačkoli volvo je mnohem větší) - potom i ta fyzika...
Myslím, že úvah na toto téma bylo psáno nespočet a málokdy se člověk dostane k opravdu nezaujatým testům. Kdo by je taky financoval, že? A proč?
Hmotnost vozidla hraje poměrně velkou roli, protože težší vozidlo má větší vliv na udání směru po nehodě (při stejných nárazových rychlostech), čili na posádku těžšího vozidla obvykle působí menší zpomalení. O to zase na posádku lehčího vozidla působí zpomalení větší, protože lehčí vozidlo nejen, že zastaví na nulu, ale ještě se začne pohybovat třeba v úplně opačném směru.
Nárazové testy pouze ukazují, jak se vozidlo vypořádá s kinetickou energií, kterou si veze samo, a tak je možné ho hodnotit celkem jednoduše pomocí bodů, ale podle mě to je jen relativní hodnocení. Většina nehod je interakcí mezi 2-ma vozidly a pak máme kinetické energie obou + deformace obou, přičemž nezmařená kinetická energie deformací se projeví, jako pohyb vozidel ve směru člena, který do srážky přinesl vyšší kinetickou energii. Nemusí to být těžší vozidlo, ale určitě na posádku těžšího vozidla budou působit menší síly. Pokud něco v těžším autě po interakci s lehčím modernějším může zabíjet, tak to nebude hodnota zpomalení, ale deformace, která zmenší prostor pro posádku.
Testy jsou fajn, ale účelové testy jsou horší než žádné. Jako technik také dokážu k danému výsledku najít několik vhodných zadání...