Fiat je jako manželka, když dostane co potřebuje, tak jsi v pohodě, když se něco zanedbá, vrátí se ti to i s úroky.
V roce 2006 jsem pořídil sedan Fiat Marea 1.6 ELX rv. 4q 1999 jako náhradu za dosluhující Fiat 125 Speciál rv.1969. V době pořízení to byl nejdražší sedan svého druhu a druhý nejdražší z rodiny Marea sedan/kombi. Tehdá měl najeto cca 72t km a vyšel na 135t Kč.
Maruš jsem měl necelých 10 let, její funkční pouť ukončil letos řidič jedné Caddyny, který se z ní pokoušel udělat hatchback. Za zmíněnou dobu jsem s ní najezdil cca 140t km, jezdila každý den , parkovala venku. S kladba provozu byla 40/40/20 město/dálnice/okresky. Průměrná spotřeba se pohybovala okolo 8,5l/100km.
A teď co se týká spolehlivosti a provozních nákladů na mechanické díly. Mezi neplánované bych označil kolaps části cívky zapalování (je dělená ale v jednom obalu), která se odporoučela ve 120t km. Ostatní opravy bych zařadil už mezi provozní. Teď se pokusím udělat soupis dílů které se měnily a jejich životnosti. Životnost předních ramen cca 70t km, vnější čepy řízení a kosti stabilizátoru 150t km, tlumiče a pružiny 160t km, výfuk Walker 5let, vlnovec 160t km, přední destičky 50t km, kotouče 120tkm, zadní pakny 160 tkm, termostat 160t km, rozvody 80t km nebo 5 let, svíčky 30t km, olej + filtr 20t km, vzduchový filtr 30t km, kabinový 1x za rok, spojka 180 tkm, vnitřní manžety poloos 180t km (dělaly se preventivně při výměně spojky). Ve 160tkm, jsem dělal repas zadní nápravy,byl natržený silentblok zadní nápravnice (na větších nerovnostech to bouchalo, což mě docela vadilo) , tak už se to udělalo komplet včetně uložení zadních vlečných ramen.
Co se týká karoserie, tak hodně záleželo, jaká péče se věnovala spodku a dutinám, já jsem se na to vybodl a pak už začalo být pozdě, tak jsem postižená místa spíš maskoval (tím jsem tomu moc nepomáhal) s tím, že si to potom pěkně vyžeru, což se také stalo. Když jí bylo 13, tak jsem jí dopřál ozdravnou kůru v podání 1 m2 plechu a dvou prahů. No co, za tu službu co prokázala jsem se jí 4 dny věnoval, což zase nebyla taková tragédie.
K tomu pravidelnému servisu, olej jsem měnil po 20t km, dával jsem Selenii 20K (někdo může namítat, že to mělo být častěji, ale tak to prostě bylo). Hydroštely necvakaly ani po atakování 200t km, a spotřeba oleje při tomto nájezdu byla už větší než za mlada, mezi výměnami jsem už musel dolévat necelý půllitr oleje.
takhle to dopadne, když se něco zanedbá
http://worlusho.rajce.idnes.cz/Marus/#a tohle byl její konec, oprava byla vzhledem k stáří a hodnotě vozu nerentabilní
http://worlusho.rajce.idnes.cz/bouracka_2016/