Pidalka napisał:
Dobry den!
V ruznych prispevcich (tady i jinde) jsem se docetl, ze je dobre pred vypnutim motoru (1.9 dti) nechat chvili volnobeh. Tato vec se traduje mezi lidmi, ale ja bych velmi rad vedel proc je to tak dulezite. Pokud je to tak moc dulezite, proc o tom v priruckach k vozu neni ani zminka? Nenasel jsem nic v manualu k Fiatu ani Renaultu (samozrejme v sekci dieselovych motoru).
Protoze nerad neco riskuji, tak nechavam vuz bezet 20-30 vterin na volnobeh nez ho vypnu. Obcas na to ale zapomenu a ...
Ano, tak nejak to je ... je potreba si uvedomit, ze turbodmychadlo hnane vyfukovymi plyny ma behem sveho provozu az 100 000 ot/min a je v tu chvili rozzhavene do ruda. A kdyz jej z tohoto stavu najednou zastavite, gravitace prekona odstredive sily, ktere do te doby zdarne pusobily a zapocne dilo zkazy tim, ze na zhavem materialu vznikne nevyvazek. Je jasne, co se pri pristim nastartovani stane - nevyvazek pusobi vule zejmena v loziskach turbodmychadla, coz po nejakem case zpravidla skonci jeho zadrenim a tudiz destrukci - to v lepsim pripade. V tom horsim se u nekterych motoru muze stat, ze zacne protekat olej zpet a az se dostane do spalovaciho prostoru valcu, tak se motor nekontrolovane vytoci a je po nem taky. Predejit se tomuto vsemu da tim, ze nebudete trapit motor s turbem za studena, ale pockate si na provozni teplotu (plati hlavne ted v zime!) a pak take hlavne tim chlazenim . Predevsim po ostre jizde je dobre dat mu alespon 2-3 min klidu na volnobeh, nez jej zastavite. Zacit toto chlazeni je mozne uz tim, ze par kilometru pred cilem jednoduse zvolnite tempo a dojedete v nizkych otackach tak, aby byl motor pod co nejmensi zatezi. Pak by mu tech 30 sekund melo stacit take.