Paul napisał:
Je zajímavé, že když někdo kritizuje VW, tak je to v pořádku a tleská se mu, a o pisateli článku se rozhlašuje, že patří k bandě hloupých "imperialistů" bezdůvodně jezdících v koncernu. Když někdo, nedejbože, kritizuje něco jiného, co se zde uznává, hned je to přisluhovač koncernu. Nebylo už těchle keců na různých fórech dost (viz auto.cz)? Sice preferuji německá auta, ale dokážu ocenit jakékoliv dobře udělané auto, i kdyby ho měl postavit Číňan s Vietnamcem dohromady. Naopak pořádný sh*t může vyrobit i koncern nebo BMW, a to vlastním koncern i BMW. Ale házení obecné špíny je vážně pod úrověň. A David V, který dokáže napsat zajímavý příspěvek, už taky křičí do tmy ( s tím rakem). 1) do ovzduší se vypouští daleko větší sra*ky ze stovek tisíc nekontrolovatelných komínů, kde je daleko víc karcinogenních látek a svinstev obecně. 2) Davide, takže jezdíš pouze auty se zážehovými motory, vč. služebních a taxi? Nejel bys ani autobusem, nebo motorovým vlakem? A v důsledku se dá zajít ještě dál... 3) Ještě donedávna se přidávalo do benzínu olovo, jehož stopy se budou rozkládat ještě hodně dlouho a o účincích těžkých kovů na zdraví se snad rozepisovat nemusím, ne? Podotýkám, že nejsem zastáncem konkrétního paliva. Naftu využívám v práci, benzín ve volném čase. každé má pro a proti.
Podívej Paule, nechci se zase rozepisovat na neustále stejné omílané téma, a proto jen krátce. Kritizuju masové používání naftových osobních vozidel, ne nafty obecně. Pokud mají firmy služební auta s velkými proběhy, tak už je pro ně úspora zajímavá, zatímco soukromý uživatel, který najezdí z bídou 15 tkm ročně v ojetině, neušetří nic. To, že emise z naftového motoru jsou závadnější, je fakt a svědčí o tom i dlouhodobě snížené emisní normy, stejně jako dlouhodobě snížená cena nafty (třeba ve Švédsku je to opačně a nafta je tam o 50 oerů dražší) jde taky zcela proti logice.
S rakovinou jsem to vůbec nepřehnal, je to civilizační choroba, která se masově rozvinula s použitím ohně ve službách člověka někdy ve středověku a od té doby je to reálná hrozba pro každáho z nás (jen v mé rodině na ni 3 lidé zemřeli a další 3 navštěvovali onkologický ústav) a jak jsem již psal, chrochty jsou nebezpečnější díky prachu, vznikajícímu pálením drobných kapiček nafty.
Sám jsem měl vždy benzínové auto (momentálně plní EURO 4) a pokud jedu naftovým autem, tak většinou trpím a často se o tom tady zmiňuji. Pokud se jedná o náklaďáky/autobusy/těžkou techniku, tak tam má diesel díky své charakteristice opodstatnění, ale u osobních aut v tom prostě nevidím smysl. Problém je, že se naftové motory dávají i do malých aut do městských a příměstských provozů, a tyto zamořují města. Byl jsem v Asii (Seoul) i Austrálii (Brisbane, Sydney) a i v doprvních zácpách nebyl tak strašný vzduch, jako v kterémkoliv rušnějším evropském městě.
Prostě se za cenu drovné úspory tady trávíme, ale Vy to nevidíte, kdežto já ano. Tohle není ekologie za každou cenu, jako v případě úsporek nebo dotací "zelené" energie, ale to je realita, se kterou se setkáš, když vystrčíš hlavu z baráku a přejdeš rušnější silnici.
Já když si stoupnu za svý běžící (zahřátý) auto, tak necítím téměř nic, musím se sklonit až k výfuku, abych cítil spaliny (taky mají charakteristické aroma), ale u nafťáku tohle neplatí, ten za chvilku své okolí zamoří nedychatelným smradem bez jakékoliv nadsázky a pokud někdo tvrdí, že přeháním, tak si lže do kapsy.