VW napisał:
Sepnutí turba...... pán je zřejmě odborník.
Taky jsem se nad tim pozastavil. Tak bychom mu to meli trochu vysvetlit. Bude to hodne laicky, ale snad spravne. Jedna se o motor TDI 81 kW, takze bude mit urcite VTG turbo (s proměnnou geometrií lopatek), které je schopno plný plnící tlak dávat cca již od 1500 otáček motoru. To ovšem neznamená, že při 1500 otáčkách se turbo "sepne" a začne tlačit. Princip turba je v tom, že se využívá zbytkové energie výfukových plynů, které by jinak bez využití prošly výfukem a nejvíce zbytkové energie je například při akceleraci. Takže z toho plyne, že to jak turbo tlačí je z velké části závisle na poloze plynového pedálu. Proto například při jizdě ustálenou rychlostí, kdy se motor jak já říkám šolichá a následné akceleraci se projeví tzv. turboefekt - mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru je určitá prodleva způsobený právě tím, že i když motor šolichám na 2000 otáček, tak tam není moc té zbytkové energie, která by roztočila turbo do pracovních otáček (ty se pohybují od 150 - 250 tis./min). Turbo se pořádně roztočí až poté, co do té chvíle nepřeplňovaný motor spaluje vetší množství paliva (proto taky když mu "naložíte" trochu zakouří a pak už nehulí - když je dobře seřízený a neočipovaný - očipovaný motory hulí jak darebný kamna, zbytková energie začne roztáčet turbo, které natlačí do válce vetší množství vzduchu, než by motor sám atmosfericky nasál, k většímu množství vzduchu může řídící jednotka vstříknout větší množství paliva (to kolik motor nasál zjišťuje váha vzduchu, která tak ráda odchází do věčných lovišť okolo 100 tis. km) a to ještě o něco zvýší zbytkovou energii výfukových plynů, až do určité maximální hranice. Plnící tlak se snižuje s rostoucími otáčkami. Dřív se k tomu využíval obtokový kanál, tzv. bypass a u VTG to obstará ta variabilní geometrie. To je asi vše, co k tomu dovedu říci. Možná nějaký odborný novinář by to mohl ještě rozvinout a upřesnit.