donald napisał:
Pan Dvorský vůbec nepochopil, co chtěl od něho tazatel slyšet. To co napsal, jsem četl už tisíckrát.
Zajímavější je vědět, v jakém stavu je vozidlo po ujetí určité vzdálenosti a nebo v určitém stáří. Kolik vydrží průměrně jednotlivé díly např. na octavii, když se s ní průměrně hrubě zachází. Na kolik výrobce konstrukčně upravuje životnost celého auta, která jauta sou odolnější a proč?
Pane Dvorský, o nasedání a vysedání nebo o firemních řidičích, to jsou stokrát proprané banality, které vycucá z...
Nezlob se na mě, ale to nejde bez stanovení okrajových podmínek vůbec určit. Kdyby měl někdo jednoduchý recept na posouzení stavu vozidla podle stáří v kombinaci s najetými kilometry, tak už by to dávno kolovalo internetem. Jednoduchá kuchařka totiž neexistuje. Těch vlivů je tolik, že se to nedá paušálně popsat. Podle mě by se životnost auta neměla udávat v najetých kilometrech, ale v motohodinách, což je mnohem přesnější určení životnosti pro stroj. 100 km se dá urazit za hodinu nebo taky za 3 ve městě. Jakémukoliv stroji nejlépe vyhovují 2 stavy: 1.) stání (odstavení) 2.) ustálené zatížení, jakýkoliv přechodový stav mezi těmito dvěma jevy zkracuje životnost. To je alfa-omega životnosti. A vůbec největší vliv má rychlost změny. Rychlý ohřev motoru má za následek větší opotřebení, i když se dříve dostanu na kýženou provozní teplotu. Do toho vstupuje ještě faktor erudovanosti provozovatele a údržby. Tak například můj kamarád provozuje vůz, kde olej mění po 2 letech. Nic nedbá na moje varování, že má 16V rozvod s hydraulickými zdvihátky a že investice do běžného komerčního oleje předepsané specifikace (není potřeba dávat žádný speciál - nemá Alfu) každý rok, je základním kamenem pro bezproblémový provoz motoru. A tohle se týká všech systémů. Kvalita paliva a silnic taky přináší nemalý podíl na opotřebovanosti jak motoru, tak zbytku vozu.
Z těchto podmínek nelze jednoduše jednoznačně definovat žádná závislost. Dá se ovšem říci, že auto provozované na krátkých trasách po špatných cestách, mladým závodníkem, který nemá peníze na základní provozní údržbu na tom bude výrazně hůře, než kdyby tentýž automobil byl ve vlastnictví člověka, který překonává pouze dlouhé vzdálenosti po kvalitních silnicích s pravidelným běžným servisem. Budou to auta ze stejného roku a budou mít na tacho stejný počet km, ale rozdílný počet motohodin a rozdílný přístup, ale poslední 2 klíčové informace se nikde nedají dohledat.