anonym napisał:
Nejvíc se mě líbí borci s jednaosmičkama nebo dvoulitrama co jezdí za 6-7............
To je celkem složitý problém a je potřeba se na něj podívat komplexně. Vezmeme jeden vůz a osadíme ho různými motory. Třeba Oktávku. Základní motorizace byla u OI 1.4 (brrrr) , pak máme 1.6, 1.8 a 2.0. Dovoluji si tvrdit, že při ustálené jízdě při rychlosti 90 km/h nebudou zásadní rozdíly ve spotřebě, auto potřebuje k pohybu stejný výkon od všech agregátů (rozdíl hmotností je zanedbatelný). Rozdíl je pouze v režimech motorů, kdy 1.4 bude třeba někde na 25% výkonu a 2.0 bude na 15% výkonu. Zrychlíme na 140 km/h (každému motoru to bude trvat jinak dlouho, to je jasné). I zde si dovolím tvrdit, že na tom budou motory se spotřebou podobně, ale 1.4 ka se začne dostávat do oblastí s vvšší měrnou spotřebou paliva a pravděpodobně si řekne o něco více. Při posunu ke 160 km/h. bude 1.4 ka žrát jak tank a 1.6-ka bude pomalu přestávat stíhat a zvýší se jí spotřeba.
Zjednodušeně se dá říci, že když se bude se všemi obsahy jezdit víceméně podobně, tak rozdíly ve spotřebách zásadní nebudou. Velké rozdíly nastanou, když se začne jezdit stylem brzda-plyn, k čemuž větší obsahy svádí více. Větší obsah totiž rozpohybovává větší hmotu a spotřebuje na to více paliva. Ve městě se rozdíly projeví daleko více, ale při ustálené jízdě nejsou rozdíly tak významné. Mám v autě 1.8 a vloni na dovo v rakouských Alpách (a při cestách po rakouských dálnicích rychlostí do 140 km/h) jsem měl spotřebu 6.6 l/100 km. Jeli jsme ve 2 bez klimy (podzim). A v roce 2005 jsem absolvoval dovolenou ve francouzských alpách ve 4, plný kufr a občas klima se spotřebou 6.9l/100km.
Takže já se velkého objemu s ohledem na spotřebu nebojím. Když bude vysoká, tak je to nohama, rukama a hlavou (beru motor bez závady).