brin napisał:
Pánové, chtěl bych vás upozornit, že elektrifikovaná soustava zvládne v pohodě nabíjet milion aut najednou, přičemž zatím máme v celé ČR asi 1000 elektromobilů. Tyhle obavy vážně nejsou na místě. Navíc, standardně se elektromobily nabíjí doma. Vychází to přibližně, že na 90 % jízd člověk nabíjí doma. Rychlonabíječky jsou pouze na delší cesty a není jich a nebude tolik, aby to něco změnilo. Navíc, standardní nabíjení doma je jednofáz, 12 A. Já takhle doma nabíjím elektromobil z jističe 1x25 A, který máme pro celý byt. A ano bydlím v bytovce ;) Ale máme garáž, kde už je zaveden jistič 3x20 A, ale jaksi už rok se to řeší a ještě to není dořešené, protože náš ČEZ, takže pořád nabíjím z domácího jističe. Tak mi vysvětlete, co máte za obavy, že se bude muset za vaše peníze dobudovávat, když většina domácností v domech má již dnes jistič cca 3x25A a tento výkon mají garantovaný (zaplacený)? I kdyby byly všechna auta dnes elektromobily, vychází to, že jejich průměrný nájezd je asi 30 km denně (průměrně) na auto. To je odběr cca 6,5 kWh (nadsazeno) z domácího jističe. Tedy cca 3 hodiny vytížení normální zásuvky 230 V. Řekl bych, že no problemo.
Tyhle povídačky ohledně elektrické soustavy s oblibou říkají různé zájmové organizace na podporu elektromobilů a pod. Pravda je ovšem taková že páteřní elektrickou síť VN a VVN byla vybudována někdy v 70 letech a můžeme tehdejším odborníkům děkovat že ji vybudovali tak robustní že zvládá i současné požadavky současné požadavky.
Pokud bych připustil že se bude nabíjet 1mil elektromobilů denně s příkonem 6,5kWh to by znamenalo potřebu 6,5GWh denně, samozřejmě odběr by byl rozložený v průběhu celého dne ale i tak se bavíme o velkých číslech. Jen pro zajímavost (na ČEPS je to všechno dohledatelné), průměrná výroba v jednom okamžiku v ČR je cca 8-10GWh, rozdíl mezi nočním a denním zatížením je cca 15% takže rozdíl je to velmi malý na to aby uspokojil požadavky na nabíjení statisíců elektromobilů.
Pokud po přenosové soustavě půjdeme až na úroveň nízkého napětí NN, tak například PRE v Praze počítá na sídlištích s průměrným odběrem na byt cca 0,5kW, u rodinné výstavby je to víc ale i tak je zřejmé že současná infrastruktura není na elektromobily připravená.
Už několik let se hovoří o inteligentních elektroměrech které budou správcům sítě dávat online informace o okamžitých odběrech domácností a hlavně díky tomu by operátoři byly schopní něco jako na dálku regulovat příkony například nabíječek pro elektromobily, dnešní lepší nabíječky elektromobilů regulaci výkonu po sítích IT umí jen jsou drahé. Technologie už existují ale zavádění do praxe je velmi drahé a nakonec to stejně zaplatíme my všichni.