Koloss napisał:
David V napisał:
Myslím, že mi nerozumíš. Z globálního hlediska nejsem o čistě elektrickém pohonu jako ekologickém přesvědčen, protože jak u spalovacího motoru, tak i u tepelné elektrárny využíváš potenciál paliva z 1/3 +/- jednotlivá procenta. U spalovacího motoru použiješ přímo mechanickou energii vyrobenou z tepelné, zatímco u elektromobilu ji musíš transformovat z tepelné na mechanickou a následně elektrickou -> turbogenerátor, tu upravit ->transformátory, "uschovat"-> akumulátor a teprve teď přeměnit na mechanickou, a to teď kašlu na těžbu baterií, ropy, uhlí, všeho. Prostě 0 od 0 pojde. Energeticky je to nastejno, jen se jednou čisté palivo ve formě benzínu a jednou se pálí uhlí, jehož kvalita je různá, ale nikdy tak vysoká, jako u ropy. Ještě atom, to je správná cesta.Proto nechápu, proč se něčemu takovému říká ekologické, když jen neotravuju svůj vzduch, ale někoho jiného.
Ale myslím že rozumím, takovéto diskuze jsem už dávno vedl s kamarádem, profesorem fyziky na střední škole. Používáš naprosto stejnou argumentaci - u elektromobilu započteš účinnost celé cesty energie až do auta, ale u spalovacího motoru bereš jen efektivitu toho motoru, nějak opomíjíš těžbu a přepravu ropy, výrobu paliv a jejich přepravu. Když zkompletuješ oba řetězce dohromady, tak najednou elektromobil zvítězí. A pak ještě jako třešničku na dortu započti rekuperaci v městském provozu a máme jasného vítěze. Další třešnička na dortu je mnohem menší vedlejší údržba, u elektromotoru nemáš žádné výměny oleje, nemáš žádnou převodovku (její účinnost jsi u spalováku taky nezapočetl), díky rekuperačnímu brždění nevytváříš tolik prachu z destiček, máš mnohem méně součástek, které se ti mohou pokazit. Jedinými problémy jsou cena a kapacita baterií, na kapacitě se pracuje a cena za loňský rok klesla snad o třetinu nebo snad i dvě třetiny, nechce se mi to teď hledat.Ale jak říkám, asi se neshodnem a je to spíš jen o tom, jestli jsi v této otázce optimista nebo pesimista. Já bych se označil za opatrného optimistu, který se dívá jak se to vyvíjí a jsem víceméně rád, že stát z našich daní neplatí bohatým jejich hračky. Ale jsem stejně rád, že je dost fandů, kteří si koupí třeba Teslu Model S a vždy ji rád vidím jezdit po Brně.
Kolossi pozor, o těžbě a rafinaci ropy, ani o uhlí nepadlo ani slovo. Řeším jen řetězec od spalování po výkon na kolech.
Samozřejmě argumenty o opotřebení součástek a servisních nárocích jsou platné a rovněž netvrdím, že by elmotor neměl smysl, nicméně bych jej prostě nenazýval jako ekologický, jen pro to, že má nulové lokální emise, když jinde je má srovnatelné. Vezmi si zimní provoz a topení. Zatímco v konvenčním autě topíš odpadním teplem, čímž spotřebu ovlivníš minimálně, také v elmobilu musíš elektrikou a to je energeticky dost náročné a tam si o ekologii můžeš nechat vyloženě zdát.
Jak říkám. Elmobil je do města určitě fajn, z tohoto úhlu pohledu jej neodsuzuji a mít zbytečný prachy a potřebu jezdit autem po Brně, tak ho mám, ale nebudu mu říkat ekologický.
A o tom bylo poselství prvních příspěvků - nelíbilo se mi toto označení, protože rozdíly mezi konvenčním benzínovým autem jsou stran emisí, které jsou dnes klíčovým ukazatelem ekologičnosti (i když by to mělo být globálně posuzováno), marginální. Kdyby tam by rozdíl 50% nebo 30%, neřeknu ani slovo.
Ekologie obecně by znamenala, jak tady někdo poznamenal, návrat ke kořenům, tedy konec konzumu, využití celé životnosti nakoupených zařízení -> tlak na kvalitu, oproštění se od morálního zastarání, de-facto symbióza s přírodou, což je v příkrém rozporu s kapitalismem a troufám si tvrdit, že právě ti nejbohatší zanechávají nejsilnější "uhlíkovou stopu", kde je tím myšleno znečištění ŽP odpady a vynaložení zbytečné energie na výrobu náhrad.
Tohle není závist, ani nic jiného, protože sami zde patříme mezi těch pár procent vyvolených, kteří přesně tohle způsobují a ještě tlacháme o tom, jak to děláme dobře.
Nehraju si na ekologa, odpad třídím jen základně, benzínové auto mám, protože je mi nafťák odporný (ne primárně kvůli ekologii) a je ekonomicky nepředvídatelný (ojetý, provozovaný na malý nájezd), MHD jezdím, protože je to ekonomické a pohodlné (opět neřeším ekologické hledisko), ale vadí mi, když se za ekologii snaží schovat něco, co takové vůbec není, ale čistě jen proto, že mi vadí, že se prostě lže nebo alespoň neřekne ta pravda celá, aby si každý mohl udělat závěr sám.