K_L_E_T napisał:
Dobrý den, jsem student a vybírám si nové auto. Jako většina studentů i já mám velmi omezený rozpočet. Při hledání jsem našel spoustu vozů Alfa Romeo 156 kolem 20 tisíc a roku výroby 2000, z toho 2 vozy vypadaly velmi pěkně a zachovale. Ale chci se zeptat, zda za tak malou cenu mohu sehnat auto, které by mi alespoň pár let spolehlivě sloužilo a byla v něm zábava. Další menší investice, bych uskutečnit mohl, ale jde mi o to, aby se mi auto po půl roce nerozpadlo, nebo abych ho nemusel vyměňovat skoro celé. Autům bohužel moc nerozumím, takže bych se rád zeptal:1) Je vůbec možné sehnat kolem 20 tisíc spolehlivé auto? A konkrétně Alfu 156?2) Pokud ne, kolik by bylo dle vás třeba investovat do koupi auta?3) Na co bych si měl při prohlídce auta dát největší pozor?Děkuji moc za ochotu a za odpovědi.
Auto za 20 tisíc je obrovská loterie, a proto v této cenové relaci doporučuji vybírat buď mezi notorickými držáky (Nissan Primera/Almera) nebo masovkami (VW Golf/Passat, Oct.1, Opel Astra/Vectra, Ford Mondeo/Escort atp.) Pro většinu jmenovaných bude největším problémem koroze karoserie, která je zase snadno odhalitelná. Jakékoliv staré Alfě za 20 tisíc bych se jako laik vyhnul obloukem, protože jestli bude mít v pořádku motor (což znamená, že byla celou dobu provozována na předepsaný olej a byly pravidelně měněné svíčky), tak stoprocentně nebude mít v pořádku podvozek, což znamená investici.
1) spolehlivé auto za 20 tisíc sehnat lze, ale záleží jak se definují okrajové podmínky (km/rok, velikost auta, úroveň výbavy, původ/historie)
2) nelze říci konkrétní číslo, protože ojeté auto může mít kdykoliv nákladnou závadu, ať byla jeho pořizovací hodnota 0,5 mio CZK nebo 50 t CZK - stačí palivové čerpadlo u naftového motoru
3) existuje spousta článků, co si pohlídat, takže najít a nastudovat, v podstatě platí, že cokoliv podezřelého (neuspokojivě vysvětleného) je důvod vůz nekupovat.
A poslední rada je, že za 20 tisíc se nedá čekat zázrak, takže není na místě mít laťku nasazenou zbytečně vysoko. Vše bude vykazovat určitou míru opotřebení, a proto doporučuji někoho zkušeného, kdo bude schopen posoudit, zda to opotřebení je adekvnátní stáří a požadované sumě. Jediné, s čím by neměl být ani zdánlivý náznak problému je motor (divné zvuky a propady ve výkonu se dají zaznamenat i laikem) a brzdová soustava (silné vibrace, táhnutí na stranu, nefunkční některé brzdy (často zadní kotouče nebo ručka).
S korozí se taky nedá boj vyhrát, ale lze se rozhodnout, zda auto kvůli korozi vzít nebo ne.